BCAA ‌ها

  • توسط امیر صادق زاده
  • ۱ سال پیش
  • ۱۹۶
  • ۰
BCAA ‌ها

BCAA ‌ها

آمینو اسیدهای شاخه‌دار بطور عامیانه BCAA نامیده می شوند آن‌ها آمینو اسیدهای ضروری لوسین ،ایزولوسین و والین می باشند ترکیب این سه آمینواسید در حدود یک ‌سوم بافت عضلات بدن انسان را تشکیل می دهد. همان‌طورکه می‌دانید آمینو اسیدها اساسی پروتئین را تشکیل می دهند ۲۰ مورد از آن‌ها وجود دارد در برخی منابع تعداد آن‌ها ۲۲ مورد و در برخی نیز ۱۷ مورد ذکر شده‌اند اما بسیاری از افراد با ۲۰ موافق می باشند آمینو اسیدها تجزیه شده و توسط بدن به منظور ایجاد زنجیره استفاده می‌شوند و این زنجیره‌ها هزاران وظیفه در بدن را برعهده دارند. BCAA در دسته آمینو اسیدهای ضروری قرار دارند و باید توسط رژیم غذایی تامین شوند.

مزایای BCAA ‌ها

 افزایش سنتز پروتئین عضلات

سنتز پروتئین فرآیندی رشد عضله می باشد و اگر آن را افزایش دهید توانایی خود برای ایجاد عضلات جدید را افزایش داده‌اید این دلیل به ‌تنهایی برای افزودن آن به برنامه خود کافی است مصرف اسیدهای آمینه شاختار در هنگام و پس از ورزش اثر آنتی کاتابولیکی دارد. این نظریه مطرح شده است که مکمل اسیدهای آمینه شاخ ‌دار می‌تواند تسریع کننده ترمیم آسیب عضلانی پس از ورزش باشد . BCAA همچنین می‌تواند به عنوان سوخت عضلات به کار برده شود و این زمانی رخ می‌دهد که فعالیت شما مدت بیشتری به طول انجامد.

زمان مصرف BCAA ها

مصرف مکمل‌های بی سی ای ای مطالعات نشان داده‌اند مقدار دریافتی مکمل‌های بی سی اف در گستره روزانه پنج تا ۲۰ گرم به شکل قرص یک تا ۷ گرم در هر لیتر به شکل مایع هیچ‌ گونه اثرات جانبی مخرب و مغایری ندارند. بااین‌حال مصرف روزانه ۸ گرم بی سی ای ای در روز در زمان‌های قبل و بعد از تمرین در کنار یک رژیم غذایی مناسب جواب‌گوی نیازهای ورزش‌کاران مبتدی است قبل و بعد از تمرین و تا حدودی قبل از صبحانه بهترین زمان های مصرف BCAA پیشنهاد شده است

مصرف بیش از حد مکمل‌های بی سی ای ای ممکن است به مانعی جهت جذب دیگر آمینو اسیدهای موجود در رژیم غذایی تبدیل شود و خطر ابتلا به ناراحتی‌های معده و روده‌ ای را افزایش دهد. بنابراین از مصرف بیش از اندازه این مکمل‌ها اجتناب کنید اسید آمینه‌های شاختار در غذاهای سرشار از پروتئین وجود دارند هر چقدر کیفیت منبع پروتئینی بهتر باشد میزان بی سی ای ای موجود در آن نیز بیشتر است در بین تمامی منابع پروتئینی پروتئین آب پنیر بیشترین مقدار BCAA را داراست.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *