کربوهیدرات

  • توسط امیر صادق زاده
  • ۲ سال پیش
  • ۳۴۷
  • ۰
کربوهیدرات

کربوهیدرات چیست

 کربوهیدراتها همان قند و نشاسته و فیبرهایی هستند که در سبزیجات و غلات و لبنیات و میوه ها وجود دارند کربوهیدراتها واحد کوچکتر از قند هستند که مانند گلوکز و فروکتوز توسط روده ی کوچک جذب می شوند و از طریق جریان خون وارد کبد می شوند کبد قندها را به گلوکز تبدیل می کند .

کربوهیدراتها یکی از ۳ منبع اصلی غذایی به شمار می آیند که انرژی و کالری بدن را تأمین می کنند . سه منع اصلی غذایی ( کربوهیدراتها – چربی ها و پروتئین ها ) هستند هر شخص چه مرد و چه زن باید روزانه ۱۳۵ گرم کربوهیدرات مصرف کند و از کل کالری هایی دریافت می کند ۴۵ تا ۶۵ درصد آن کربوهیدرات باشد . هر یک گرم کربوهیدرات ۴ کالری دارد کربوهیدرات انرژی لازم برای کار کردن عضلات و سوخت و ساز سیستم عصب مرکزی را فراهم می کند و نمی گذارد که بدن برای سوخت و ساز پروتئین استفاده کند .

کربوهیدرات را به همراه پروتئین باید ۱ تا ۳ ساعت قبل از تمرینات ورزشی مصرف کنید .

چرا کربوهیدرات را به نام می خوانند ؟ کربوهیدراتها از ترکیب شیمیایی اتم های کربن ، اکسیژن ، هیدروژن و نیتروژن به وجود آمده اند .

کربوهیدراتها اگر به اندازه مصرف شوند نه تنها باعث چاقی نمی شوند بلکه مصرف به اندازه آن برای سلامتی لازم است .

ساختار کربوهیدراتها ویتامین و مواد معدنی و قند زیادی دارند که پس از مصرف اگر در بدن زود هضم نشود یعنی انرژی تولید شده به سرعت استفاده نشود کربوهیدرات به صورت گلیگوژن در بدن ذخیره می شود و به چربی تبدیل می شود .

کربوهیدراتها دارای فیبر زیادی هستند به همین دلیل پس از مصرف کربوهیدرات ها احساس سیری می کنید .

انواع کربوهیدراتها :

  • کربوهیدرات ساده
  • کربوهیدرات پیچیده
کربوهیدرات ساده

 فقط یک یا دو نوع مولکول دارد کربوهیدرات یک مولکولی مونوساکارید و کربوهیدرات ۲ مولکولی دی ساکارید نامیده می شود کربوهیدرات ساده مانند انواع شیرینی ها – غذاهای شیرین و آب نبات که مولکولهای کوچکی دارند و مصرف آنها برای بدن کار آسانی است .

کربوهیدرات پیچیده

 کربوهیدرات پیچیده یا پلی ساگارید از سه یا بیش از سه نوع مولکول تشکیل شده است بنابراین مولکولهای بزرگتری دارند و بدن باید اول این مولکولهای بزرگ را بشکند و آن را به کربوهیدرات ساده و بعد به گلوکز تبدیل می کند .کربوهیدرات پیچیده مانند نان – پاستا – هویج لوبیا – نخود فرنگی – عدس و سبزیجات.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *