چربی ها

  • توسط امیر صادق زاده
  • ۲ سال پیش
  • ۶۱۳
  • ۰
چربی ها

چربی ها

بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های قلبی ،سکته ، دیابت از مصرف چربی ها بوجود می آید پس بنابراین قبل از مصرف ابتدا نسبت به چربی ها شناخت پیدا کنیم و انواع خوب و بد آن را بشناسیم و بعد مصرف کنیم .

برخی از افراد با باور غلطی که دارند گمان می کنند با مصرف نکردن چربی باعث سلامتی بدن خود می شوند که این یک باور اشتباه  است چربی ها یک منبع اصلی برای انرژی می باشد که هر گرم از آنها ۹ کالری انرژی تولید می کند و جذب برخی از ویتامین ها و مواد معدنی توسط چربی ها صورت می گیرد که بخصوص چربی ها در رژیم غذایی کودکان در حال رشد بسیار مؤثر است وهمچنین چربی ها غشاهای سلولی و پوشش اعصاب را می سازند .

انواع چربی ها

چربی های اشباع

 این چربی ها در دمای اتاق به شکل جامد می باشند و چربی گوشت قرمز ، شیر کامل ، پنیر ، کره ، پیه ، روغن های پالم ، غذاهای فناوری شده و همچنین بعضی از گیاهان مانند خرما ، نارگیل ، کره کاکائو می باشد .

چربی اشباع باعث افزایش کلسترول بد می شود که سبب انسداد در عروق قلبی و نقاط دیگر بدن می شوند .

چربی های غیر اشباع

 این چربی ها در دمای اتاق به شکل مایع می باشند و درزیتون ، گردو ، آجیل ، دانه سویا ، بادام زمینی ، گندم ، گوجه فرنگی ، غذاهای دریایی ، تخم مرغ و سبزیجات می باشد .

چربی غیر اشباع باعث کاهش تری گلیسیریدها یا همان اسیدهای چرب می شود و همچنین باعث افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد می شود باید بدانید که این چربی ها برای ساخت سلول های مغز ، سلامت قلب و همچنین سلامت چشم ضروری است این چربی ها از بیماری های روانی مانند آلزایمر و افسردگی جلوگیری کرده و باعث جلوگیری از سرطان سینه در زنان وکاهش تنگی نفس می شود و همچنین سیستم ایمنی را بالا می برد و مانع از تشنج می شود .

چربی های غیر اشباع به ۲ دسته تقسیم می شوند
  • چربی های غیر اشباع تک پیوندی ( MUFAS )

 مانند این است که نان را به روغن زیتون زده و میل کنید . این نوع چربی ها دارای یک پیوند دوگانه کربن به کربن می باشد و این چربی ها در روغن زیتون ، بادام زمینی ، روغن کانولا ، آجیل ها ، روغن گلرنگ و آفتاب گردان می باشد .

  • چربی های غیر اشباع چند پیوندی ( PUFAS )

 روغن پخت و پز می باشد و این چربی ها چربی های ضروری هستند که بدن انسان قادر به ساخت این چربی ها نیست این چربی ها دارای دو یا چند پیوندهای دوگانه در زنجیره کردن خود است و این چربی ها برای ساخت غشاهای سلولی و پوشش اعصاب ضروری است و همچنین برای لخته شدن خون ، حرکت عضلات و التهاب مورد نیاز می باشد از نمونه های این روغن می توان روغن موجود در سبزیجات و روغن آفتاب گردان ، گلرنگ ، بذر کتان ، پنبه دانه ، دانه انگور ، کنجد و در ماهی های چرب مانند ساردین ، سالمون ، شاه ماهی نام برد.

چربی غیر اشباع چند پیوندی دو نوع می باشند
  • اسیدهای چرب امگا۳
  • اسیدهای چرب امگا۶
اسیدهای چرب امگا۳

 یک نوع چربی غیر اشباع می باشد که برای بدن ضروری است و این چربی در بدن ساخته نمی شود و باعث کاهش فشار خون و چربی می شود و ضربان قلب را منظم می کند و در چربی سخت پوستان و ماهی های آب های سرد ، شاه ماهی ، ماهی کولی و تن ماهی ، ماهی ساردین ، ماهی سالمون ، خال مخالی و تخم مرغ ، دانه کتان ، گردو ، روغن کانولا و روغن سویا یافت می شود.

اسیدهای چرب امگا۶

 این چربی بدن را در برابر بیماری های قلبی محافظت کرده و این روغن در روغن های گیاهی مانند گلرنگ ، سویا ، آفتاب گردان ، گردو ، ذرت یافت می شود .

یک نوع دیگر چربی وجود دارد به نام چربی ترانس که یک نوع چربی صنعتی است که بدترین نوع چربی به شمار می آید و باید از مصرف آن اجتناب کرد واین نوع چربی یک فرآیندی است به نام هیدروژن دار شدن و برای تبدیل روغن های سالم به جامد و همچنین برای ماندگاری بالای آن استفاده می شود . مصرف این روغن باعث بالا رفتن کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب می شود و مصرف آن باعث بیماری های قلبی و سکته قلبی و بالا رفتن التهابات بدن و همچنین مقاومت به انسولین دربدن که منجر به ابتلا به دیانت نوع ۲ می شود . این روغن در غذاهای سرخ شده ، روغن های گیاهی ترد کننده شیرینی و محصولات نانوایی و شیرینی پزی ، آب نبات ، کوکی و کراکر یافت می شود .

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *