مقایسه کربوهیدرات ها و چربی ها در تامین انرژی

  • توسط امیر صادق زاده
  • ۱ سال پیش
  • ۰
مقایسه کربوهیدرات ها و چربی ها در تامین انرژی

مقایسه کربوهیدرات ها و چربی ها در تامین انرژی

مقایسه کربوهیدرات ها و چربی ها در تامین انرژی ، کربوهیدراتها در آب محلول هستند و سریعترین منبع انرژی در بدن برای همه موجودات زنده محسوب می شوند ، در حالی که چربی ها در آب نامحلول هستند و به همین علت دیرتر نسبت به کربوهیدرات ها به انرژی تبدیل می شوند ولی به عنوان منبع اصلی انرژی در نظر گرفته می شوند.

بدن ما برای انجام فعالیت ها به مقدار کافی انرژی لازم دارد.کربوهیدرات ها و چربی ها انرژی لازم برای بدن را فراهم می کنند.آنها مواد مغذی هستند و جزء سه منبع تامین انرژی برای بدن می باشند.

کربوهیدرات ها ساده ترین نوع قندها هستند که توسط روده کوچک جذب می شوند و سپس کبد آن را به گلوکز تبدیل می کند (شکل انرژی) و برای تأمین انرژی برای انجام کارکردهای مختلف به جریان خون باز می گردد. چربی ها و روغنها به طور گسترده در گیاهان وجود دارد و حیوانات استرهای گلیسرول هستند که به عنوان ذخیره سوخت برای بدن عمل می کنند.

برخلاف ذخیره محدود کربوهیدرات ها در بدن ، مقدار چربی در بدن زیاد می باشد.

از نظر انرژی زایی در ورزش های طولانی بدن برای تولید انرژی استفاده از هر دو ماده مغذی  محدودیتی ایجاد نمی کند به عنوان مثال : در یک دوی مارتن ۳ تا ۵ ساعته اگر تولید انرژی تنها از طریق حجم چربی در بدن تامین شود حداقل بدن به یک کیلوگرم چربی ذخیره شده نیاز دارد در این حالت است که کربوهیدرات ها به کمک بدن برای تولید انرژی کمک شایانی می نمایند.

از نظر انرژی زایی بر حسب گرم چربی ها نسبت به کربوهیدرات ها کارایی بیشتری دارند.

مشکل اصلی در ارتباط با چربی ها سرعت برداشت آنها توسط عضله و اکسایش آن است.بدین مفهوم که اکسایش چربی ها فقط می تواند ATP  را با سرعتی کافی و شدتی حدود ۶۰ درصد از حداکثر اکسیژن مصرفی تامین کند .

در طی اکثر ورزش های نیمه سنگین مخلوطی از چربی ها و کربوهیدرات ها اکسیده می شوند.هر چه چربی بیشتری بسوزد به سود ذخیره محدود کربوهیدرات هاست .

نکات قابل توجه به هنگاه مصرف منابع چربی

در هنگام پخت و پز از روغن های زیتون به جای مارگارین و کره استفاده نماییم.

حداقل ۱۰۰ الی ۳۰۰ گرم ماهی در هفته جهت تامین اسیدهای چرب ضروری مصرف شود.

گردو ، بادام و سایر آجیل ها به طور مکرر همراه با حبوبات ، ماست و سالاد استفاده شود.

به عنوان یک قاعده عمومی باید محصولات لبنی همچون کره ، زرده تخم مرغ ، پنیر ، خامه و گوشت های چرب مانند سوسیس و همبرگر را به حداقل برسانید.

از گوشت های کم چرب مانند ماهی ، مرغ ، سفیده تخم مرغ و فرآورده های لبنی که خامه آن گرفته شده است استفاده شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *