سویا و بدنسازی

  • توسط امیر صادق زاده
  • ۹ ماه پیش
  • ۱۳۸
  • ۰
سویا و بدنسازی

سویا و بدنسازی

بسیاری از افراد که در مباحث تغذیه فعالیت می نمایند سویا را بمب پروتئین می نامند و آن را یکی از بحث برانگیز ترین مباحث تغذیه می نامند. از طرفی غنی از مواد مغذی و از طرف دیگر یکی از بهترین ها در مباحث سلامت او را به قهرمان تغذیه تبدیل نموده است.در این مقاله قصد داریم رابطه بدنسازی و سویا را برای ورزشکاران بدنسازعنوان نماییم و بگوییم که چرا نباید بدنسازان از این منبع غافل باشند.

دانه های سویا به طور طبیعی غنی از پروتئین هستند و حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری بدن شما هستند. آنها همچنین غنی از چربی های گیاهی ، فیبر و چندین ویتامین مهم ، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی مفید هستند.سویا علاوه بر محتوای ویتامین و مواد معدنی ، یک منبع طبیعی از پلی فنول ها است ، نوعی آنتی اکسیدان که ممکن است به محافظت از بدن شما در برابر آسیب سلولی و شرایطی مانند بیماری های قلبی کمک کند.

مصرف سویا در بدنسازی

پورتئین سویا تقریبا دو برارسفیده تخم مرغ می باشد با این تفاوت که مضرات پروتیئن حیوانی را ندارد.با توجه به این موضوع می توانند بدنسازان از ماده ایستثنایی استفاده نکنند و در برنامه روزانه خود جای ندهند.از طرفی در یک مطالعه نشان می دهد که دانه های سویا می توانند در نقش یک چربی سوز عمل نماید و چربی خوب بدن را افزایش دهند.از طرفی این ماده در معده افزایش حجم می دهد و می تواند یک میان وعده بسیار مناسب برای بدنسازان باشد.

البته در میان بسیاری از بدنسازان در مورد سویا اختلاف نظرهایی هم وجود دارد.مخالفان سویا بر این اعتقاد هستند که سویا سطح تستسترون بدن را کاهش می دهد و این در روند رشد عضلات خلل ایجاد می نماید.از طرفی طرفداران بدنسازی طبیعی سویا را یک پروتئین بی نقص می نامند و طرف مقابل را به گرفتن تستسترون اضافی و ساختن بدن به این شیوه متهم می کنند.

مطالعات اخیر نشان می دهد که مصرف سویا با سرکوب تستسترون در بدن ارتباطی ندارد و ارزش های این ماده غذایی را از پیش بیشتر می نماید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *