رابطه ورزش بدنسازی با قد

  • توسط امیر صادق زاده
  • ۱ سال پیش
  • ۲
رابطه ورزش بدنسازی با قد

رابطه ورزش بدنسازی با قد

شایعاتی وجود دارد که بدنسازی باعث کاهش قد کودکان و نوجوانان علاقه مند به این رشته می شود ولی طبق مطالعات انجام شده باید گفت که این ورزش در صورت داشتن تغذیه مناسب باعث رشد بیشتر در کودکان می شود و همچنین موجب افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی قدرت بدنی می شود و از دلایل آن می توان به افزایش ترشح هورمون های آنابولیک مانند هورمون رشد در اثرانجام دادن این تمرینات می باشد .

طبق تحقیقاتی که اکادمی طب اطفال آمریکا (APP) انجام داده است کودکانی که بالای ۱۱ سال دارند می توانند ورزش بدنسازی را انجام دهند به جز کودکانی که

  • فشار خون بالای کنترل نشده دارند
  • اختلالات تشنجی دارند
  • سابقه شیمی درمانی جهت درمان سرطان دارند .

باید به بدن کودکان در سنین رشد مواد مغذی و املاح معدنی کامل برسد که در صورت کمبود این مواد رشد کودکان با مشکل مواجه می شود و همچنین در صورت زیاده روی در مصرف غذا دچار چاقی و اضافه وزن شوند پس بنابراین آنها باید یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشند .

دکتر Avery Faigenbaum از دانشگاه ماساچوست معتقد است که کودکان علاقه مند به وزنه برداری و بدنسازی با تغذیه مناسب و تمرین منظم به رشد کامل می رسند ولی در افرادی با تغذیه نا سالم احتمال توقف رشد وجود دارد.

نوجوانان می توانند تمرینات بدنسازی را از سن ۱۱ تا ۱۴ سالگی اما باید ابتدا حرکات اصلی را با وزنه های سبک شروع کنند و تمرینات قدرتی را از سن ۱۷ سالگی آغاز نمایند.

فواید بدنسازی در سن رشد
  • افزایش قدرت و استحکام استخوان ها
  • کاهش ریسک شکستگی و میزان آسیب های ورزشی
  • ۳-    افزایش عزت نفس و علاقه به تناسب اندام

ما زمانی که مروری بر زندگی نامه بسیاری از ورزشکاران بدنساز حرفه ای داشته باشیم متوجه می شویم که همه آنها در دوران نوجوانی به این ورزش روی آورده اند ولی هیچ یک از آنها با مشکل رشد رو به رو نشده اند .

پس بنابراین باید گفته شود نه تنها در بدنسازی و وزنه برداری بلکه در هر رشته ورزشی اگر تغذیه نا مناسب باشد موجب تأثیر در رشد و کوتاهی قد می شود .

از طرفی نیز انجام حرکات تمرینی باید طبق قواعد و اصول و به درستی باید انجام شود.حرکات نادرست در سنین مختلف نیز می تواند دلیلی بر عدم رشد نوجوانان گردد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

۲ نظرات در حال حاضر

  1. بدنسازی باعث دردهای سیاتیک میشود

    • باسلام و احترام
      بدنسازی و کلیه ورزش ها اگر به صورت اصولی و زیر نظر مربی انجام شود نه تنها باعث مشکلات سیاتیک نمی شود بله باعث تقویت عضلات می شود. همین امر موجب می شود که فشار کمتری به مهره ها از طریق وزن بدن وارد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *