تمرینات ایزومتریک

  • توسط امیر صادق زاده
  • ۲ سال پیش
  • ۱۱۱۰
  • ۰
تمرینات ایزومتریک

تمرینات ایزومتریک

ایزومتریک روشی است که در آن ورزشکار با ثابت نگاه داشتن انقباض عضلانی در یک انقباض ایستا یا در قسمتی از دامنه حرکت تنش بر روی عضله هدف را افزایش می‌دهد فرد با اعمال فشار بدون تغییر در طول عضله آن را تقویت می‌نماید ممکن است این شیوه را در انتهای یک تمرین یا در حین تمرین انجام داد و یا به ‌صورت مجزا تمرینات را بر پایه ایزومتریک طراحی نمود همچنین می‌‌ توان از این شیوه در دوران بازتوانی جهت درمان یا در هنگام استراحت فعال برای حفظ نسبی آمادگی استفاده نمود.

گاهی نیز این تمرین را به‌ صورت ترکیبی برای عضلات متقارن مانند عضلات بازو در دست چپ و راست جهت کنترل و ادامه تنش بر روی یکی از دو عضله استفاده می‌نمایند از این سیستم عموماً در فاز AA تطابق آناتومیکی استفاده می‌شود و همچنین در دوره بازتوانی مورد استفاده ورزشکاران آسیب ‌دیده قرار می‌گیرد.

ایزومتریک سه قسمتی

ایزومتریک سه قسمتی روشی است که در آن دامنه حرکت به سه بخش از نقطه شروع تا نیمه حرکت از نیم تا انتهای حرکت و دامنه کامل تقسیم می شود. سپس ورزشکار ابتدا حرکت را در بخش اول انجام داده ، پس از آن بدون استراحت بخش دوم را انجام و بدون مکث یا استراحت تمرین را در بخش کامل حرکت انجام می دهد . تعداد تکرارها در هر بخش کاملاً نسبی بوده و ورزشکار براساس توان خود آن را اجرا می‌نماید اما در شکل متداول آن تعداد تکرار در هر ست از سه بخش تمرین بین ۶ الی ۱۲ تکرار تنظیم می‌گردد این شیوه را در فواصل مختلف تمرین استفاده می نمایند و نام دیگر آن به اشتباه متداول تمرینات بیست و یک تکراری نیز گفته می شود

انواع تمرینات ایزومتریک
تمرینات ایزومتریک  بدون وزنه

در این تمرینات که بدون وزنه انجام می شود ورزشکاران پس از آمادگی نسبی که در خود ایجاد می کنند با وزن بدن و بدون مداخله وزنه موجب تقویت عضله می شوند .

تمرینات ایزومتریک با وزنه

در این تمرینات که بیشتر مناسب ورزشکاران حرفه ای در ورزش بدنسازی می باشد تمام تمرینات با استفاده از وزنه و طراحی تمرین بر اساس وزنه می باشد.

تمرینات ایزومتریک ترکیبی

در این تمرینات ورزشکاران ترکیبی از وزن بدن و وزنه را استفاده می کنند و یک از تمرینات به عنوان تمرین اصلی و تمرین بعدی به عنوان مکمل تمرینی در نظر گرفته می شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *