آسیب های عضلانی

  • توسط امیر صادق زاده
  • ۲ سال پیش
  • ۱۰۴۱
  • ۰
آسیب های عضلانی

آسیب های عضلانی

ساختار بدن هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و ممکن است در بدن فردی نقاط ضعیف تری وجود داشته باشد که در هنگام انجام تمرینات ورزشی به دلیل آماده نبودن و گرم نکردن بدن به آن نقاط آسیب وارد شود. پس درهنگام انجام تمرینات ورزشی قبل از انجام حرکات سنگین و تحت فشار قرار دادن عضلات می بایست با حرکات نرمشی و کششی بدن خود را گرم کرده و آماده نماییم و در هنگام ورزش نیز مرتباً آب بنوشیم زیرا نوشیدن آب به جریان خون درون فیبرها کمک میکند .

انواع آسیب های عضلانی

کوفتگی

 وقتی در زمان تمرین حرکات مستقیم و شدیدی بر روی ماهیچه های آماده نشده وارد می کنیم و یا همچنین آب کافی به بدن نمی رسانیم ایجاد می شود یعنی کوفتگی زمانی ایجاد می شود که اسید لاکتیک بیش از حد بر ماهیچه ها ترشح شود و درد ناشی از آن ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از ورزش به سراغ فرد می آید .کوفتگی عضلات را می توان با استراحت و حمام آب گرم و ماساژ و حرکات کششی رفع کرد .

گرفتگی عضلات

 در زمان انجام تمرینات ورزشی و یا بعد از آن به صورت ناگهانی ایجاد می شود و علت آن نیز گرم نکردن بدن قبل ازورزش و کمبود آب و یا مصرف بیش از حد مایعات و تغذیه نامناسب می باشد و گرفتگی عضلات را می توان با استراحت و ماساژ و گرم کردن عضلات و همچنین انجام حرکات کششی رفع کرد .

کبودی

 وقتی که به ماهیچه های منقبض شده بدن یک شوک مستقیم وارد می شود سبب پارگی رگهای خونی و پخش مقداری خون در زیر پوست و در نتیجه کبودی می شود . در صورت به وجود آمدن کبودی بر روی بدن نباید آن را کشید و ماساژ داده و یا آن را گرم نگه داشت بلکه باید بر روی کبودی یخ گذاشته و استراحت کرد .

کشیدگی عضلات

 به صورت شدید و ناگهانی در حین ورزش کردن ایجاد می شود . وقتی در زمان انجام تمرینات ورزشی ماهیچه ها بیش از حد کشیده شود دچار التهاب می شود که به آن کشیدگی عضلات می گویند . کشیدگی عضلات به دلیل کمبود انعطاف پذیری بدن ، بالا رفتن سن ، آسیب های قبلی و ترمیم نشده عضلات ، خستگی عضلات ، کمبود آب و تغذیه نا مناسب بوجود می آید که برای رفع آن می بایست بر روی آن نقاط یخ گذاشته واستراحت کنند .

پارگی ماهیچه ها

 در حین تمرینات ورزشی وقتی به ماهیچه ها بیش از حد فشار و یا نیروی درونی وارد شود سبب پارگی آنها می شود که معمولاً این پارگی در سطح ابتدا یا انتهای عضله بوجود می آید.

انواع پارگی ماهیچه
پارگی کامل

 که در اثر یک نیروی زیاد بر عضله ایجاد می شود که سبب پارگی کل تارهای عضلانی می شود و زمانی که عضله به طور کامل دچار پارگی می شود باید حتماً برای درمان به پزشک مراجعه شود .

پارگی جزئی

پارگی جزئی به دو قسمت درجه یک و درجه دو تقسیم می شود

پارگی جزئی درجه یک

وقتی تقریباً ۵ درصد ازتارهای عضلانی دچار پارگی شود که آن از طریق استراحت و بی حرکت نگه داشتن عضو آسیب دیده و خوردن آسپرین برای کاهش التهاب آن رفع  می شود .

پارگی جزئی درجه دو

 علائم آن مانند درجه یک می باشد ولی شدیدتر که ۱۰ تا ۹۰ درصد قدرت عضله را کاهش می دهد و برای رفع آن باید بر روی محل یخ گذاشته و تزریق موضعی لیدوکائین انجام داد .

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *